Tænk dig om som ung og høst ekstra pensionsgevinst

13. november 2019

Du kan tage en ekstra formue med på pension, hvis du sætter dig ind i din pensionsordning som ung. Så kan du samtidig sikre dig, at du er ordentligt forsikret, hvis uheldet er ude

Her i efteråret får mange nyuddannede unge deres første rigtige fuldtidsjob og dermed en pensionsordning, som de færreste desværre prioriterer særlig højt at sætte sig ind i.

Der er imidlertid god fornuft i at sige ja tak, når man får en invitation fra pensionsselskabet til en rådgivningssamtale – eller i at bede om en, hvis man sagde nej i første omgang. Hvis man tænker sig om, mens man er ung, er der nemlig mange flere penge at høste, når man går på pension.

”Derfor opfordrer vi unge til at tage kontakt til os for at få en snak om deres pension, ligesom vi afholder særlige arrangementer for vores unge kundegruppe forskellige steder i landet,” fortæller Anne-Louise Lindkvist, der er chef for kunderådgivning og salg i Sampension.

Kun hver tiende unge under 30 år tager imod et tilbud om rådgivning fra Sampension. Det er ærgerligt, for her kan de blandt andet høre om, hvordan man med en startindkomst på 325.000 kr. kan tage en kvart mio. kr. mere med på pension ved at vælge høj risiko i stedet for moderat på sin pensionsordning.

Forsikringsdækningerne er vigtigere, end mange tror

Med pensionsordningen følger også en forsikring mod tab af erhvervsevne.

”Som ung er dit hoved og din krop formodentlig det eneste, du har at leve af. Derfor er det utroligt vigtigt, at man sørger for at tilpasse sin invalideforsikring, så man i tilfælde af ulykke eller sygdom, hvor man helt eller delvist mister evnen til at arbejde, kan opnå en indkomst, der gør det muligt at leve godt,” siger Anne-Louise Lindkvist.

Hvis man bor sammen med sin kæreste, partner eller ægtefælle, og/eller man har fået børn, er det også meget vigtigt at overveje, hvem der skal arve ens pension – det er det, man kalder begunstigelse

Vælg høj risiko – det betaler sig

Nye opsparere behøver ikke gå med livrem og seler, og kan derfor med fordel vælge høj risikoprofil. Derved investeres en større del af opsparingen i aktier, som set over længere tid sikrer et godt afkast.

Og som ung er risikoen begrænset, fordi man har mange år til at indhente eventuelle negative udsving i afkastet.

”Set over et helt arbejdsliv kan de unge opsparer forvente flere hundredetusinde ekstra som pensionist ved fra begyndelsen at vælge høj risiko. Det kan give råd til mere af det sjove som pensionist,” siger Anne-Louise Lindkvist.

Vælg den rigtige opsparingsform

En sidste vigtig overvejelse, man skal gøre sig som ung, er, hvordan man vil sammensætte sin pensionsopsparing.

”Unge mennesker bør overveje muligheden for at indbetale til en aldersopsparing. Man får ikke fradrag for indbetalingerne, som man gør af indbetalinger til ratepension og livrente. Til gengæld kan man vælge at få opsparingen udbetalt som en skattefri sum eller som løbende skattefrie udbetalinger. Den er derfor mere fleksibel end ratepension og livrente,” forklarer Anne-Louise Lindkvist.