Sampension investerer trecifret mio. beløb i Danica Pension Sverige

11. december 2018
Sampension erhverver en betydende minoritetspost af Danica Pension i Sverige for et trecifret mio. beløb. Det sker i en co-investering med den dansk-svenske private equity-fond Polaris, den tyske investor Acathia, som har fokus på finans og forsikring, samt den schweiziske asset manager Unigestion. Desuden deltager nogle mindre co-investorer. Den samlede pris er 1,9 mia. danske kroner.

”Det er et spændende investorkonsortium, som vi glæder os til at arbejde videre med. For Sampension er der tale om en investering i en potentiel vækstcase. Det er således ikke strategisk investering, men simpelthen et spørgsmål om at gøre en god forretning til fordel for kunderne. Selskabet ligger i en sektor, hvor vi ikke har andre investeringer af samme type, og er med til at skabe diversifikation i vores portefølje på private equity-området,” forklarer adm. direktør Hasse Jørgensen.

Samlet set har Sampension Livsforsikring A/S investeret ca. 8 mia. kr. i kapitalfonde. Investeringen i Danica Pension Sverige svarer til 2,5 pct. af selskabets samlede private equity-portefølje.

Danica er det 6. største livforsikringsselskab i Sverige. Selskabet har en relativt ny og effektiv IT-platform og lavere omkostninger end sine konkurrenter. Det arbejder udelukkende med administration af pensionsordninger og benytter eksterne distributører og ekstern kapitalforvaltning.

”Vi tror på, at det her er en god investering. Der er tale om et relativt ungt selskab, som har dokumenteret en kraftig vækst i præmieindbetalingerne. Det er omkostningseffektivt og har et fornuftigt distributions-setup via partnere,” forklarer Hasse Jørgensen.