Passer din pensionsordning stadig til dig?

30. januar 2020

Det årlige pensionsoverblik fra Sampension er på vej til din digitale postkasse. Det er en god anledning til at tjekke, om du sparer nok op og til at efterse de forsikringer, der er tilknyttet din pensionsordning.

Har du en pensionsopsparing i Sampension, så lander det årlige pensionsoverblik i din digitale postkasse i midten af februar. I overblikket kan du blandt andet se, hvad du har indbetalt til pension i 2019 og se, hvor meget din pensionsformue er vokset. Du kan også se, hvor meget du som udgangspunkt vil få udbetalt i pension, når du stopper med at arbejde.

Samtidig er det en god mulighed for at se, om dine forsikringsdækninger skal tilpasses. Det kan for eksempel være en god idé, hvis du er blevet forælder, har købt hus eller fået nyt job i året, der er gået.

”Se pensionsoverblikket igennem, tag et online Pensionstjek og kontakt os, hvis du gerne vil have tryghed for, at din pensionsordning er præcis, som du har behov for,” siger markeds- og kunderådgivningschef Anne-Louise Lindkvist fra Sampension.

Pensionsmødet er godt givet ud

Med onlineværktøjet Pensionstjek får du et overblik over din pensionsordning samt en anbefaling. Du får også en prognose for, hvordan din og familiens økonomi vil se ud, når du går på pension, hvis du bliver syg eller dør.

”Man kan tage et Pensionstjek på vores hjemmeside. For mange kunder giver det anledning til at booke et møde med en af vores pensionsrådgivere, og tiden til sådan et møde er altid givet godt ud, uanset om du er ung eller kun har få år til pensionen. Ofte viser det sig, at der er en dækning, der skal rettes til, eller at der med fordel kan indbetales mere til pension, så opsparingen bliver tilpas stor til at opfylde den enkelte kundes behov som pensionist,” siger Anne-Louise Lindkvist.

Din investeringsprofil har stor betydning

Du bør også være opmærksom på, om du har den investeringsprofil, der passer til dig. Du kan vælge mellem investeringsprofilerne høj, moderat og lav. Uanset hvilken investeringsprofil du vælger, så er investeringerne altid tilpasset din alder, og risikoen justeres løbende i takt med, du nærmer dig pensionsalderen. Du kan via et pensionstjek få afdækket, hvilken investeringsprofil, der passer til dig.

”Der er nogle forhold, som får betydning for dit fremtidige afkast og dermed størrelsen af din pensionsopsparing. Disse forhold gør, at jeg vil opfordre dig til at tjekke, om du har den risikoprofil, der passer bedst til dig. Hvis ikke, så kan du selv ændre den ved at logge ind på vores hjemmeside,” siger Anne-Louise Lindkvist.

Anne-Louise Lindkvist henviser blandt andet til, at vi danskere lever længere og har flere år i vente, hvor vi er friske og rørige. Derfor skal din pensionsopsparing helst vokse lidt mere end hidtil, så du også har noget at leve af, hvis du lever rigtigt længe.

Desuden vil aftrapning af risikoen på din pensionsordning nu begynde lidt senere end hidtil, så du i lidt længere tid sparer op med en anelse større investeringsrisiko – og dermed får mulighed for et højere afkast år efter år.

Den senere aftrapning af risikoen imødekommer også de nye forudsætninger, som det uafhængige råd for pensionsprognoser igen i år har fastsat for forventet afkast og risiko på forskellige typer af investeringer.

Personligt rådgivningsmøde

Hvis du overvejer at tilpasse din pensionsordning, kan du nemt tage et pensionstjek og booke et rådgivningsmøde ved at logge ind på vores hjemmeside. På mødet vil en pensionsrådgiver hjælpe og rådgive dig, så du får mest ud af din pensionsordning.

Du kan booke en online skærmrådgivning, når det passer dig, dag eller aften.

Har du spørgsmål?

Vi sidder klar på telefon 77 55 62 50 kl. 8:30–21:00 mandag til torsdag og kl. 8:30–16:00 fredag.

Læs mere om Pensionstjek