Lave omkostninger kan give flere hundrede tusind kroner mere ved pension

13. november 2020

Det giver god mening at sætte sig ind i sine pensionsomkostninger og ikke betale mere end højst nødvendigt, forklarer formue- og investeringseksperter. Sampension sætter fokus på pensionsomkostninger i ny indsats.

”Billige investeringsprodukter trækker ofte det længste strå i form af højere afkast”.

Sådan konkluderer Nikolaj Holdt Mikkelsen, der er uafhængig formue- og investeringsrådgiver.

”Ved investering handler det om at minimere omkostninger. Det udmønter sig nemlig i tilsvarende højere afkast. Derfor bør alle investorer være opmærksomme på ikke at betale mere end højst nødvendigt,” forklarer han.

Bedst på 10 års sigt

Ifølge Nikolaj Holdt Mikkelsens beregninger kan en pensionsopsparer med moderat risiko og 15 år til pension over de næste 10 år forvente et afkast på 6,1 pct. hos Sampension. Det er faktisk det højeste i branchen, påpeger han og understreger, at Sampensions lave omkostningsniveau også spiller en rolle her.

Hans Peter Christensen, der er direktør hos den uafhængige finansielle rådgiver Uvildige.dk, gennemgår i Nordjyske 30. oktober omkostningerne i fem pensionsselskaber. Her er Sampension selskabet med den laveste ÅOP.

”Selvom forskellen måske kun er en pct. om året, så bliver det til mange penge igennem et langt liv med pensionsopsparing. Det kan nemt være en halv mio. for en almindelig pensionsopsparer,” siger Hans Peter Christensen i sit indlæg.

Du kan læse mere og se Sampensions kampagnefilm om lave omkostninger her

Det lange træk

I Sampension arbejder vi på at levere konkurrencedygtige høje afkast over flere år. Den lidt forsigtige og snusfornuftige investeringsstrategi har givet gode afkast gennem tiden. For godt et år siden lå de årlige afkast i markedsrente over en treårig periode eksempelvis bedre end hos de tre største konkurrenter for en person med 20 år til pension.

Pensionsselskabernes afkast i år har dog været meget påvirket af den globale økonomiske krise i lyset af covid-19. I Sampension har vi valgt at have ekstra mange valueaktier, som det meste af året har klaret sig mindre godt end markedet generelt. Og ved årets start skar vi ned på andelen af obligationer og hævede andelen af aktier. Det skete umiddelbart inden, at corona-pandemien overraskende slog bunden ud af aktiemarkedet og løftede afkastet på sikre obligationer.

Udmeldingerne 9. november om positiv udsigt til en covid-19 vaccine, løftede Sampensions samlede investeringsafkast væsentligt. Valueaktierne havde den bedste dag siden 2000, og små selskaberne slog de store tech selskaber i en grad, som det ikke er set siden 2003. Begge dele nyder Sampensions afkast godt af, og det vil forhåbentlig kunne aflæses, når afkastet næste gang gøres op i starten af december.

Lave omkostninger

Som kunde i Sampension har du nogle af markedets allerlaveste omkostninger, når det gælder din pensionsordning. Den månedlige udgift til administration af ordningen er 35 kr., uanset om du er i arbejde eller gået på pension. Når investeringsomkostningerne lægges oveni, lander den årlige ÅOP på 0,6 pct., og det er der faktisk kun et enkelt selskab, der gør billigere end os. Hos nogle pensionsselskaber er den årlige ÅOP mere end dobbelt så høj, og den forskel kan blive til en del penge over et opsparingsforløb. Hvis du er ung og lige begyndt at spare op, har vi regnet os frem til, at det kan blive til 400.000 kr., inden du går på pension. Og er du 50 år, kan du stadig nå at få op til 200.000 kr. mere i pension, hvis du sparer op i det billigste selskab fremfor det dyreste.

Du kan selv sammenligne omkostningerne i de forskellige selskaber på Fakta om pension, som du finder her.