Kæmpe plus for pensionsopsparerne i første kvartal

9. april 2019

Sidste års lille minus på afkastet er blevet til et stort plus hos Sampensions kunder efter det bedste første kvartal på aktiemarkederne i mere end 20 år.

Efter en kedelig udgang på 2018 er afkastet hos kunder, der sparer op i markedsrente hos Sampension, nu tilbage i topform. Er man blandt de yngste kunder med høj risiko ligger kvartalsafkastet eksempelvis på 10,1 pct., mens det for en 45-årig med moderat risiko er på 7,4 pct.

Ved udgangen af marts var afkastet i gennemsnitsrente for medlemmerne hos henholdsvis Arkitekternes Pensionskasse og Pensionskassen for Jordbrugsakademikere & Dyrlæger på henholdsvis 5,4 og 5,5 pct., hvilket er en markant stigning i forhold til de samlede afkast for 2018.

”Hvor Sampension ved årets udgang udmærkede sig ved at være et af de selskaber med det mindste negative afkast, tegner der sig et helt andet billede i år. Første kvartal af 2019 har været det bedste kvartal på aktiemarkederne i ti år og det bedste første kvartal i mere end 20 år. Det betyder, at knap to års normalt aktieafkast kan bogføres på bare tre måneder,” forklarer Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension.

Aktiemarkederne skød året i gang med forrygende stigninger, som er fortsat frem til nu. Samtidig er væksttempoet i den globale økonomi gået ned i gear, og den kombination udgør en ikke uvæsentlig risiko for aktiemarkederne, advarer han.

”Det er sjældent, aktierne oplever så stærkt et kvartal uden et markant opsving i den økonomiske aktivitet, men det vi ser her er, at væksttempoet er gået ned i gear – og det med en hastighed, der har overrasket de fleste negativt. Det efterlader os i en situation, hvor optimisme i aktiekurserne er lige rigeligt stor. Det er også bemærkelsesværdigt, at renterne samtidig er faldet. Det betyder, at risikoen for kursfald er forøget. Derfor har vi i Sampension reduceret aktieeksponeringen for vores kunder efter at have haft pænt med risiko siden nytår,” forklarer Henrik Olejasz Larsen.