Flotte arkitekturpriser til OPP-projekter

To OPP-samarbejder, som Sampension er en del af, modtog i går hver sin arkitekturpris for henholdsvis det nye psykiatrisk hospital i Vejle og for Retten i Svendborg

Vejles Arkitekturpris, Vejle-Prisen, gik i går til den nye psykiatriske afdeling i Vejle.

Det 17.000 kvadratmeter store byggeri til Region Syddanmark stod færdigt den 1. februar 2017 og huser Psykiatrisk Afdeling Vejle samt Børne- og Ungepsykiatrisk Ambulatorium Vejle.

Byggeriet er opført i et offentlig-privat partnerskab (OPP), Team OPP, bestående af bygge- og anlægsvirksomheden MT Højgaard, ejendomsforvaltningsselskabet DEAS samt investorerne PensionDanmark, PKA og Sampension.

Byggeriet er tegnet af Arkitema Architects og består af otte klyngehuse, hvor flere af sygehusets forskellige funktioner er placeret. Der et skabt intime og attraktive gårdrum imellem husene ved at bygningerne er drejet i forhold til hinanden, og samtidig er landskabet trukket helt ind i bygningernes rekreative gårdhaver. Det hele omkranses af Grejsdalens natur tæt på Vejles eksisterende sygehus.

Team OPP står bag flere OPP-projekter og er med dette projekt ansvarlige for et af de største OPP-byggerier i Danmark.

”Når vi investerer i ejendomme, er det naturligvis for at skaffe vores kunder bedst muligt afkast. Det er glædeligt at se, at byggerier som dette - og som det i Svendborg - desuden ikke alene tjener et godt formål, men også belønnes for vellykket arkitektur,” siger Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension.

Psykiatrisk afdeling, Vejle til venstre og Retten i Svendborg.

Ny retsbygning på Sydfyn

Den årlige Arkitekturpris fra Svendborg Kommune blev i går tildelt Retten i Svendborg.

Retsbygningen blev taget i brug i juni 2016 og er blevet til i et offentlig-privat partnerskab (OPP). Udviklingsselskabet CASA, ejendomsforvaltningsselskabet DEAS samt investorerne PensionDanmark, PKA og Sampension står bag vinderprojektet.

KPF Arkitekter har tegnet den 4.000 m2 store bygning, og den arkitektonisk smukke og funktionelle bygning blev afleveret til tiden til den aftalte pris og er gennem aftalen sikret en solid drift og et effektivt vedligehold. Parterne høster nu omverdens anerkendelse for projektet ved at modtage Svendborg Kommunes Arkitekturpris, der uddeles til særligt vellykkede nye bygninger på den landsdækkende Arkitekturens Dag.

Projektet er et godt eksempel på, at OPP-modellen er en effektiv løsning. Alle parter har budt ind med hver deres kompetencer, og der har været et tæt samarbejde med Bygningsstyrelsen og Retten i Svendborg med et flot resultat.

For pensionskasserne PensionDanmark, PKA og Sampension, der investerer i ejendommen, er anerkendelsen fra Svendborg Kommune en bekræftelse på, at god arkitektur er et vigtigt parameter for værdiskabelse, når det gælder investeringer i fast ejendom.

Om OPP Kernen i OPP er, at det offentlige finder private leverandører til ikke blot at gennemføre et byggeprojekt men også at drive byggeriet. Den private part får altså ikke blot ansvar for byggeriet, men også for efterfølgende vedligehold og driftsopgaver. Løsningen bevirker, at den offentlige instans gennem private investorer typisk vil få finansieret et nybyggeri langt hurtigere, end hvis den offentlige instans selv skal rejse midlerne til et byggeprojekt.